A teatralização retórica dos autos sacramentais de Calderón de la Barca El divino Orfeo, Andrómeda y Perseo

Autor(a)
Claudio Bazzoni
Ano
2009
Resumo

"A MAIORIA DOS ESTUDOS SOBRE OS AUTOS SACRAMENTAIS REALIZADOS AO LONGO DA HISTÓRIA NÃO CONSIDERA AS TEORIAS RETÓRICO-POÉTICAS QUE NA ÉPOCA DE CALDERÓN FORNECIAM AS REGRAS E OS MODELOS PARA AS PRÁTICAS DE REPRESENTAÇÃO. ASSIM, O VALOR E A SIGNIFICAÇÃO DO DRAMA SACRAMENTAL FOI MUDANDO DE ACORDO COM AS CONCEPÇÕES, CONDICIONAMENTOS E PRESSUPOSTOS DOS LEITORES DE CADA MOMENTO DA HISTÓRIA. O OBJETIVO DESTA PESQUISA É RECONSTRUIR O SISTEMA DE REPRESENTAÇÃO QUE OS AUTOS SACRAMENTAIS INTEGRAVAM. FAREMOS UMA SÍNTESE DO PANORAMA HISTÓRICO DAS CRÍTICAS MAIS PRESTIGIADAS EM TORNO DE CALDERÓN E MOSTRAREMOS A IMPORTÂNCIA DE ADOTAR PRECEITOS RETÓRICOS PARA ANALISAR OS DRAMAS SACRAMENTAIS. OS AUTOS SACRAMENTAIS COLOCAVAM EM CENA A SACRALIDADE DA TEOLOGIA-POLÍTICA CRISTÃ CONTRA-REFORMISTA. ERAM DEFINIDOS POR CALDERÓN COMO “SERMONES PUESTOS EN VERSO” QUE APRESENTAVAM SEMPRE O MESMO ASSUNTO: A REDENÇÃO E A EUCARISTIA. POR SEREM “SERMÕES”, PERCEBEMOS QUE PODÍAMOS RELACIONAR O TEATRO SACRAMENTAL AOS CONCEITOS PREDICÁVEIS, UM MODO AGUDO DE APRESENTAR A PALAVRA DIVINA QUE, SEGUNDO OS TRATADOS DE ELOQÜÊNCIA SACRA, OS PREGADORES USAVAM PARA MARAVILHAR O PÚBLICO. OS AUTOS SACRAMENTAIS SÃO TAMBÉM REPRESENTAÇÕES ALEGÓRICAS. PARA CALDERÓN, ASSIM COMO PARA FICINO, PICO DE LA MIRANDOLA E OUTROS HUMANISTAS, AS VERDADES CRISTÃS ESTAVAM PRESENTES EM TODAS AS TRADIÇÕES E EM TODOS OS TEMPOS. NOS DOIS AUTOS SACRAMENTAIS MITOLÓGICOS QUE ANALISAREMOS, EL DIVINO ORFEO E ANDRÓMEDA Y PERSEO, O AUTOR MADRILENO DESLOCA PARA OS TEXTOS DE FICÇÃO OS PRINCÍPIOS INTERPRETATIVOS DOS PADRES DA IGREJA MEDIEVAL, FAZENDO COM QUE MITOS CRISTIANIZADOS, DECOROSAMENTE, ENSINEM AO PÚBLICO A ÉTICA E A POLÍTICA FUNDAMENTADAS NAS AUTORIDADES E DELEITEM-NO COM A ENGENHOSIDADE DAS METÁFORAS."

Abstract

"RHETORICAL THEATRICALIZATION OF CALDERÓN DE LA BARCA’S AUTO SACRAMENTALES - EL DIVINO ORFEO, ANDRÓMEDA Y PERSEO. THROUGHOUT HISTORY, MOST STUDIES OF THE ONE-ACT ALLEGORICAL RELIGIOUS DRAMAS KNOWN AS AUTO SACRAMENTALES FAILED TO CONSIDER THE RHETORICAL AND POETICAL THEORIES THAT, IN CALDERÓN DE LA BARCA’S TIME, PROVIDED THE RULES AND MODELS FOR THE PERFORMING ARTS. THUS, THE VALUE AND SIGNIFICANCE OF THE SACRAMENTAL PLAYS HAVE DIFFERED ACCORDING TO THE CONCEPTS, CONDITIONING AND ASSUMPTIONS OF EACH READER IN EACH HISTORICAL MOMENT. THE GOAL OF THE PRESENT STUDY IS TO RECONSTRUCT THE SYSTEM OF REPRESENTATION TO WHICH THE AUTOS SACRAMENTALES BELONGED. THE SACRAMENTAL PLAYS WERE ENACTMENTS OF THE HOLINESS OF THE COUNTER-REFORMIST CHRISTIAN THEOLOGY AND POLITICS. CALDERÓN DEFINED THEM AS “SERMONS PUESTOS EN VERSO” [SERMONS IN VERSE] THAT UNCHANGINGLY DRAMATIZED THE SAME SUBJECT MATTER, NAMELY, THE REDEMPTION AND THE EUCHARIST. INASMUCH AS THEY WERE “SERMONS”, IT IS POSSIBLE TO ASSOCIATE SOME CONSTITUTIVE ELEMENTS OF THE AUTO SACRAMENTALES TO THE PREDICABLE CONCEPTS, I.E., THE ALLEGORIES USED TO DEMONSTRATE FAITH OR MORAL TRUTHS, WHICH WERE A RATHER KEEN WAY OF PRESENTING THE WORD OF GOD AND TO WHICH, ACCORDING TO TREATISES ON SACRED ELOQUENCE, THE PREACHERS OF THE 17TH CENTURY RESORTED TO MARVEL THEIR AUDIENCE. THE AUTO SACRAMENTALES ARE ALLEGORICAL REPRESENTATIONS. FOR CALDERÓN DE LA BARCA, AS WELL AS FOR FICINO, PICO DE LA MIRANDOLA AND OTHER HUMANISTS, CHRISTIAN TRUTHS WERE PRESENT IN EVERY TRADITION OF EVERY AGE. IN EL DIVINO ORFEO AND ANDRÓMEDA Y PERSEO, TWO MYTHOLOGICAL AUTOS SACRAMENTALES, THE MADRILENIAN AUTHOR TRANSPOSES THE INTERPRETATIVE PRINCIPLES OF THE MEDIEVAL CHURCH FATHERS TO TEXTS OF FICTION, THUS ALLOWING CHRISTIANIZED MYTHS TO DECOROUSLY EDUCATE THE PEOPLE ABOUT AN ETHICS AND POLITICS SUBSTANTIATED ON THE AUTHORITIES WHILE DELIGHTING THEM WITH INGENIOUS METAPHORS."